~segala rasa itu adalah anugerah...hingga tercetusnya ilham~

Tuesday, February 1, 2011

PUISI : ITU BUKANLAH AKU...


Aku bukanlah ahli pemikir yang pantas dengan ideanya
Yang ligat menerjah dalam fikirannya
Yang sentiasa hidup bernyala bersama cahaya mindanya
Itu bukanlah aku..bukan pencetus bijaksana mahupun pengkritis sempurna


Aku bukan jua pemimpin yang tegas dengan tingkahnya
Yang bisa mengarah dan memerintah
Yang mengatur pengikutnya kepada arah matlamat
Agar tidak tersasar dari panduannya
Itu juga bukan aku…bukan kepala nakhoda mahupun pemerintah


Aku bisa menjadi pengikut yang tegar
Yang menyokong segala rencana
Yang tidak sesekali ingkar akan perintah
Yang amanah tulus mengerjakan ibadah
Namun…bukan itu yang kuingini sebenarnya


Aku ingin menjadi peneman yang setia
Yang sedia korbankan kudrat dan waktunya
Yang bisa tersenyum biar jerih mengalir deras
Yang bisa tenang walau darah merentap emosinya
Itu adalah aku…yang mengiringi setiap langkah
Yang setia menemani sisi pemikir, pemimpin dan pengikut jua


Bicaralah wahai ahli pujangga
Lenggokkanlah coretan hatimu di atas kanvas
Yang bisa memberi rasa bahagia di hujung pena
Wahai sang pujangga…itulah pemerhati yang tepat
Bukan petah bersyarah bukan santun bermadah
Hanya terjalin rahsia antara diri dan puitisnya
Yang itu sentiasa adalah aku…

No comments:

Post a Comment